Markkinointisuunnitelma
Jos haluat tehdä tuloksellista ja koskettavaa kasvumarkkinointia, tarvitset toimivan suunnitelman ja asiakasymmärrystä. Kun ymmärrät asiakkaitasi, osaat puhua oikeista asioista, oikeissa kanavissa.

Markkinointisuunnitelma yksinkertaistaa markkinoinnin
Digitaalinen maailma tarjoaa loputtomasti toinen toistaan parempia työkaluja, kanavia, teknologioita ja tapoja tehdä markkinointia. Runsaus on äkkiseltään rikkaus, mutta se tuo valinnanvaikeuksia. Sen sijaan, että teet vähän kaikkea, käytä aikasi niihin asioihin, jotka oikeasti merkitsevät.
Älä arvaa – tiedä
Markkinointisuunnitelman avulla tiedät, mihin pitää keskittyä. Hyvin laadittu markkinointisuunnitelma on helposti ymmärrettävä, se tiivistää liiketoimintasi ytimeen ja se antaa selkeän etenemissuunnitelman. Se on päivittäisjohtamisen työkalu eikä pölyttyvä mappi, jota kukaan ei ole avannut johtoryhmäpresentaation jälkeen.
Markkinointisuunnitelman avulla…
-
Löydät markkinointisi perustuksen, jonka päälle rakentaa
-
Asetat selkeät markkinointitavoitteet
-
Tunnistat, ketkä ovat asiakkaasi
-
Osaat tehdä oikeat kanava- ja keinovalinnat

Markkinointisuunnitelmatyöpaja
Markkinointisuunnitelma laaditaan 2-päiväinen intensiivinen työpajan aikana. Työpajassa selvitämme yrityksesi markkinoinnin kriittiset muuttujat ja luomme niiden pohjalta kaksi keskeisintä asiakaspersoonaa. Yhdistämme persoonat tavoitteisiin, josta rakennamme markkinointisuunnitelman ja taktiset toimenpidesuositukset.
-
1. Markkinoinnin tavoitteet. Pitkän linjan tavoitteissa taklataan markkinoinnin ongelmat ja asetetaan maali, jota kohti kurkotella. Lyhyen tähtäimen tavoitteissa pilkotaan mammuttimaiset tavoitteet hahmotettaviin ja saavutettaviin palasiin.
-
2. Asiakassegmentit. Jotta markkinointi tuottaa tuloksia, täytyy ymmärtää, ketä puhutella. Tästä eteenpäin markkinoinnin muuttujat pohditaan vain valitun kohderyhmän silmien läpi.
-
3. Ongelmat ja toiveet. Toimiva markkinointi vaatii asiakkaan kipujen ja toiveiden ymmärtämistä. Pureudumme, miten asiakkaasta tehdään parempi versio itsestään. Samalla käsitellään tärkeimmät kilpailijat.
-
4. Ratkaisut. Mitkä olemassa olevista ratkaisuistasi tuottavat asiakkaillesi arvoa. Tässä on myös tuotekehitysmahdollisuus: esille nousee uusia ratkaisuja, joita voi soveltaa.
-
5. Uniikki arvolupaus. Arvolupauksen kirjoittaminen on vaikeaa, mutta asiakkaan, kilpailijoiden ja ratkaisujen ymmärtäminen helpottaa tätä tehtävää. Tarkoituksena on erottautua kilpailijoista omalla ainutlaatuisella tavalla.
-
6. Kanavat. Kanavavalinnat täytyy tehdä asiakas edellä, ei oma intressi mielessä. Asiakasymmärryksen kautta tiedämme, missä kanavissa pitää kertoa oma tarinansa, jotta se menee perille.
-
7. Avainmittarit. Markkinoinnin tavoitteiden ja kanavien kautta luomme mittarit, joiden avulla voi seurata tuleeko tuloksia vai ei.
Mitä saat
Dokumentoitu markkinointisuunnitelma
Markkinointisuunnitelma yksissä kirjoissa ja kansissa niin yksinkertaisessa muodossa, että Tapani Talousjohtajakin ymmärtää sen.
Asiakaspersoonat
Luomme asiakaspersoonat tärkeimmistä asiakasryhmistä. Tunnistamme asiakkaan toiveet, ongelmat, ratkaisut, kanavat, päätöksentekoprosessin, demografian ja persoonaan uppoavat ydinviestit.
Tulevaisuuden tiekartta
Suunnitelmaan ja persooniin pohjautuen teemme etenemissuunnitelman, jossa suosittelemme tulevaisuuden toimenpiteitä. Vähintään 500 % luotettavampi kuin tähtikartta.
Sisältömarkkinointi-ideat
Jos sisällöt ovat tärkeä osa markkinointiasi, voimme luoda sisältöideoita eri kasvusuppilon vaiheisiin. Priorisoimme ne vaikuttavuuden mukaan ja nakitamme vastuuhenkilöt huolehtimaan toteutuksesta.