Verkkopalvelun konseptisuunnittelu
Konseptisuunnittelun lopputuloksena on rautalankamalli verkkopalvelusta, joka jäsentää mahdollisimman hyvin loppuasiakkaiden tarpeisiin vastaavia sisältöjä ja toiminnallisuuksia. Tämä työ lepää vahvasti asiakkaan strategiaan ja voi sisältää myös palvelumuotoilua ja markkinoinnin strategiaa laajemmin. Konseptin suunnittelu on strategian jalkauttamista verkkoon.

Miksi maksaa verkkopalvelun konseptisuunnitelusta?
Verkkosivujen design ei ole vain visuaalisuuden suunnittelua. Se on syvälle menevää asiakkaan liiketoiminnan ja palveluiden sekä niistä viestinnän muotoilua. Silminnähtävän designin tuottaminen vie noin 20-50 % verkkopalveluprojektin designin budjetista. Merkittävin osa ajasta menee uuden synnyttämiseen: miten olemassa olevia tuotteita ja palveluita voidaan jalkauttaa ja viestiä verkossa siten, että ne tavoittavat paremmin halutut kohderyhmät, tai miten verkkopalvelu tukee, nopeuttaa tai helpottaa asiakkaan omaa palvelutuotantoa ja niin edelleen.
Konseptisuunnittelussa tuotetaan ideoita ja luodaan näiden pohjalta verkkopalveluun ratkaisuja, jotka ovat käytettäviä, haluttavia ja toteuttamiskelpoisia. Sisältöä on turha tehdä, jos se ei ole esityskelpoisessa muodossa. Tätä on muukin kuin vain ilahduttava esteettisyys. Sivujen elementit on suunniteltava siten, että ne houkuttavat puoleensa ja saavat aikaan tavoitteiden mukaista toimintaa, eli konversioita.
Suunnittelutyön lopputuloksena syntyvillä rautalankamalleilla sivuston visuaalinen suunnittelu on helpompaa ja nopeampaa, mikä ratkaisee osaltaan hyvää käytettävyyttä ja saavutettavuutta.
.png?width=791&name=image%20(6).png)
Verkkopalvelun konseptisuunnittelun työvaiheet:
-
Ymmärrys asiakkaan strategiasta. Tämä on markkinoinnin työtä, ja välttämätöntä onnistuneen konseptin suunnittelun kannalta. Sivuston tulee palvella asiakkaan strategiaa. Jos olemassa olevassa strategiassa ei ole määritelty tiettyjä asioita, kuten mitkä ovat organisaation tärkeimpiä asiakas- ja sidosryhmäsegmenttejä, määritellään nämä yhteisessä työpajassa.
-
Toteutuksen laajuuden määrittely. Aloitustyöpajassa rajataan verkkopalvelun rooli ratkaisemaan tärkeimpien segmenttien tarpeita. Tätä ei voi tehdä ilman strategiaa ja toisaalta toimivaa konseptia ei voi suunnitella ilman perusteltua rajausta.
-
Sisällön rakenteen suunnittelu. Verkkopalvelusta tuotetaan ensimmäinen konsepti rautalankamallina, joka kuvaa ainoastaan sivuston rakennetta, navigaatiota, käyttäjäpolkuja ja linkityksiä. Wireframe on mustavalkoinen rakennekuvaus ilman visuaalista ilmettä. Oikein tehdyn wireframetyöskentelyn avulla ratkaistaan myös sivuston estetiikkaa sisältöjen ja moduulien rytmityksellä ja flow’lla. Oikein rakennetut käyttäjäpolut yhdistettyinä moduuleihin linkittyvät suoraan hyvään käytettävyyteen sekä saavutettavuuteen.
Lopputuloksena
- Sisältösuunnitelma ja sivukartta
- Sisältötyyppien määritys
- Moduulirakenne ja navigaatio
- Sivuston rautalankaprototyyppi
- Käyttäjätestaus prototyypillä